پروفسور سمیعی:
برای رهایی از استرس، احساس لذت را بروز دهید

سمیعی-مجید

لذت‌هایتان را به زبان بیاورید، چرا که مغز شما هوشیارانه آنها را دریافت کرده و به کار می‌برد.

این نتیجه تحقیقات پرفسور سمیعی است. تحقیقات او نشان داده است که ساختار کوچک هیپوتالاموس در مغز هورمونی  ترشح می کند به نام کورتیکوتروفین، این ماده وظیفه تامین انرژی لازم بدن برای مقابله با استرس، شرایط بحرانی و اضطراب را دارد.

در واقع همان چیزی است که به بدن کمک می کند تا بتواند مدیریت هیجان را اداره کند. اما عمر این ماده فقط یک سال است و گاهی به صورت خودکار درمغز ترشح می شود.

برای دانستن این مطلب که چه چیزهایی باعث ترشح بیشتر این ماده در برخی افراد و یا قطع و تاخیر ترشح در افراد دیگر می‌شود، پروفسور سمیعی تحقیقاتی انجام داده است.

نتیجه این تحقیقات چندی پیش در سایت پروفسور سمیعی منتشر شد- نتایجی که برای علم روانشناسی بسیار جالب و بی نظیربود. بنا به دستاوردهای فوق، وقتی شما از منظره ای یا دیدن چیزی لذت می برید و از آن به صورت کلامی تعریف می کنید و یا اینکه اهل به به و چه چه کردن هستید، میزان ترشح این ماده در مغز افزایش می یابد.

علاوه بر این وقتی شما یک پارچه زیبا، گلبرگ گل یا هر چیز لطیفی را لمس می‌کنید و ازآن احساس خوشایندی دارید، میزان ترشح این ماده در مغز افزایش می‌یابد.

همچنین، وقتی شما دست یا کف می زنید، حتی دریک کنفرانس و یا در مهمانی و… حتی به مدت زمانی کوتاه، میزان ترشح این ماده در مغز افزایش می‌یابد.

بنابراین بهتر است از هر چیز لذت بخش که می‌بینید و حس می‌کنید تعریف کنید! خوشا به حال آنانی که عادت دارند چشم‌هایشان را پر از زیبایی‌های بی‌نظیر طبیعت کنند! و نیز خوشا به حال آنانی که وقتی قرار است به افتخار کسی کف بزنند، با شور هیجان این کار را می‌کنند.

باید بدانیم که رفتارها و لذت های ما چه بصری و چه لمسی همه باعث کنترل هیجانات و استرس ها در بدن می‌شوند. این گونه رفتار ها را در بدن خود ذخیره و انباشته سازید تا باعث ترشح بیشتر ماده‌های موثر مغز در آرامش شما شود.

یادمان باشد از این لحظه به بعد، لذت‌هایمان را به زبا ن بیاوریم تا مغز هوشیارانه آنها را دریافت کرده و به کار برد.

کلاس درس شیرین ریاضی 

 

کلاس درس جذاب هنر  

 

کلاس خاطره انگیز کار و فناوری  

 

آموزش پر نشاط و کیفی فارسی - مطالعات اجتماعی ......... 

 



تاریخ : پنج‌شنبه 24 اردیبهشت 1394 | 12:06 | چاپ | نویسنده: مرتضی شریفی | نظرات (0)
خلاقیت و نوآوری در آموزش و پرورش




بحث تغییر و نوآوری در قرن حاضر بحث دنیای علم است و عصر امروز، عصر تغییر و عصر انفجار علم، عصر پیدایش سازمانهای متعدد علمی، اجتماعی و اقتصادی و عصر نوآفرینی و نوآوری است.
جهان امروز با شتاب فوق العاده در حال تحول و دگرگونی است و دامنه معرفت و دانش و فن آوری به سرعت فزونی می گیرد و نوآفرینی جزو ضروریات هستی نظامهای مختلف فرهنگ، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.
از سازمانهایی که امروزه بیش از سایر سازمانها در زمینه پرورش خلاقیت و نوآوری مسئولیت دارند سازمان آموزش و پرورش است. زیرا آموزش و پرورش زیربنای اصلی و عمده شخصیت و دیدگاههای مردمی و رشد ابعاد وجود آدمی است.
● خلاقیت
خلاقیت را شاید بتوان برترین سطح یادگیری بشر به بالاترین توانمندی تفکر و محصول نهایی ذهن و اندیشه انسان دانست. افرادی که خلاقیت بالایی دارند دارای خصوصیات شخصیتی و رفتاری ویژه ای هستند که به وسیله این خصوصیات می توان آن ها را از سایر افرادی که از خلاقیت کم تری برخوردار هستند تشخیص داد فایده اصلی آشنایی با ویژگی های افراد خلاق این است که می توانید از آن ها به عنوان الگوهای رفتاری برای ایجاد و پرورش رفتارهای خلاقانه در کودکان استفاده کنید.
● استقلال
فرد خلاق در افکار و کارهای خویش از استقلالی بالا برخوردار است. او عقاید و اندیشه هایش را وابسته به افکار و عقاید دیگران نمی داند. وی معمولا در ایجاد دگرگونی های اساسی در کارها و تغییر مسیر در شیوه زندگی خود مستقلانه عمل می نماید و فرد خلاق کم تر خود را نیازمند و وابسته به دیگران حس می کند.
● کنجکاوی زیاد
فرد خلاق تمایل زیادی به کشف مسائل و پی بردن به اصل پدیده ها دارد. وی همیشه علاقمند است که از سطح ظاهری یک مسئله فراتر رود و درون آن را بیابد.
● علاقه به کارهای پیچیده
فرد خلاق پیچیدگی را دوست دارد به همین دلیل او در کارهای مشکل و پیچیده بیش از هر چیز دیگر انرژی صرف می کند. او به درگیر شدن با امور دشوار که نیاز به تلاش فکری زیاد دارد، بیش از حل مسائل ساده و عادی علاقمند است.
● اعتماد به نفس بالا
فرد خلاق نسبت به خود و توانمندی هایش آگاهی دارد به همین سبب از اعتماد به نفس زیادی برخوردار است او به خود و افکار خود اطمینان دارد و معتقد است که ایده ها و نظراتش ارزشمند هستند.
حساسیت و توجه
بسیاری از اشیاء و پدیده ها که برای اغلب مردم، عادی و پیش پا افتاده جلوه می کند، می تواند توجه و حساسیت فرد خلاق را برانگیزد او محیط پیرامون و پدیده های اطراف را به گونه ای متفاوت از سایر افراد می نگرد. زاویه دید او وسیع است، به جزئیات توجه می کند و تغییرات را زیر نظر دارد.
حساسیت فرد خلاق، او را هدایت می کند تا او را به راه های رفع ایرادات افکار و ایده های دیگران و تغییر و بهبود اشیای پیرامون خود فکر کند.
● اصول پرورش خلاقیت در کلاس درس
در این قسمت مهم ترین اصول و روش هایی که در این مورد وجود دارد و می تواند در فرایند رشد خلاقیت نقش تسهیل کننده و تسریع کننده داشته باشد بیان می گردد.
۱) دانش آموزان خود را به تناسب رفتارها، فعالیت ها و دستاوردهای خلاق آن ها مورد تشویق قرار دهید.
۲) به دانش آموزان خود بیاموزید که نسبت به ایده ها و افکار خود حساس باشند و آن ها را یادداشت کنند.
۳) در مورد ماهیت خلاقیت و مفاهیم آن، به دانش آموزان اطلاعات لازم را بدهید.
۴) برای تخیلات و افکار نو دانش آموزان ارزش و احترامی ویژه قائل باشید.
۵) آن ها را عادت دهید که برای حل مسائل، همواره راه های متعددی را جست وجو کنند.
۶) آن ها را به مطالعه و کسب اطلاعات در زمینه های مختلف ترغیب نمائید.
۷) دانش آموزان خود را با مسائل حل نشده روبرو کنید و از آن ها راه حل های جدید بخواهید.
● نتیجه گیری
تفکر خلاق، نوعی تیزهوشی است افراد متفکر و خلاق در استنتاج از مسائل، فراتر از افکار منحصر به فرد اصیل رفته و سازمان یافته و مبتکرانه گام برمی دارند این افراد، احتمالا در خانه و کلاس که افکار غیرمعمول در آنها از ارزش بیشتری برخوردار است، پیشرفت کرده و مورد تشویق قرار می گیرند و در محیط های خشک یا بی توجه نسبت به تفاوت های فردی، اعتماد به نفس خود را از دست می دهند.
شیوه های نگرش و تفکر خلاق باید در خانه و کلاس درس آموزش داده شود پرورش و ایجاد ویژگی ها و نگرش های خلاق در کودکان، باعث رشد تفکر خلاق در آنها می شود. افراد خلاق مسائل مبهم را به خوبی تحمل می کنند و حتی گاهی لذت هم می برند.



تاریخ : سه‌شنبه 15 اردیبهشت 1394 | 23:13 | چاپ | نویسنده: مرتضی شریفی | نظرات (0)
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • فیس کوه